Ucz się testowania z Mr Buggym cz.2

W poprzedniej części artykułu zachęcałem do nauki testowania z Mr Buggym. Tym razem proponuję wam pracę z dokumentacją. Jest to jedno z podstawowych zadań testera (o ile taka istnieje w projekcie), które możecie sobie przećwiczyć korzystając z aplikacji przygotowanych na zawody TestingCup. Przy czytaniu dokumentów ważne jest zwracanie uwagi na szczegóły, nieścisłości, niedopowiedzenia. Tak jest podczas pracy w projekcie. Nie inaczej jest z Mr Buggym.

Czego nauczysz się pracując z Mr Buggym?

Przez pracę ze specyfikacją do aplikacji Mr Buggy, macie okazję nauczyć się przede wszystkim definiowania właściwego zakresu testów. Musicie zwrócić uwagę na to, co powinno być testowane, a do czego błędów nie należy zgłaszać. To pozwoli wam skupić się na tym, co jest najważniejsze. Nie będziecie też tracić czasu na sprawdzanie tego, co nie znajduje się na liście.

Fajne jest to, że za każdym razem Mr Buggy jest inny. Zarówno aplikacja jak i dokumentacja techniczna różnią się i są przygotowane w innej formie. Warto zapoznać się z każdą wersją, żeby wiedzieć, z czym można spotkać się w prawdziwej pracy i jaki ma to wpływ na testowanie.

Rys 1. Przykładowy zrzut ekranu z Mr Buggy 1

Od której wersji Mr Buggy’ego zacząć?

W poprzedniej części artykułu zachęcałem was do pracy w trzech krokach. Pierwszy zakłada właśnie pracę z dokumentami i przygotowania na ich podstawie przypadków testowych. Poniżej w kilku słowach opiszę specyfikację każdej wersji Mr Buggy’ego, by ułatwić wam dobór odpowiedniej kolejności pracy z poszczególnymi wydaniami aplikacji.

Rys 2. Przykładowy zrzut ekranu z Mr Buggy 2

Charakterystyka poszczególnych wersji

  1. Mr Buggy 1 – dość klasyczna dokumentacja, zawierająca opis poszczególnych funkcjonalności wraz z mockupami ekranów. Makiety uzupełnione są definicjami poszczególnych pól z opisem walidacji. W aplikacji pojawiają się różne role użytkowników, a sama dokumentacja zawiera matrycę uprawnień. Testowanie uprawnień to często zmora w projektach komercyjnych – warto na to poświęcić trochę czasu podczas ćwiczenia.
  2. Mr Buggy 2 – specyfikacja w postaci historyjek użytkownika (user stories) wraz z kryteriami akceptacji. Zwróć uwagę na tabelkę z wymaganiami do zaimplementowania, co w praktyce oznacza, że są to obszary wyłączone z testów.
  3. Mr Buggy 3 – w tym przypadku mamy do czynienia z dwoma dokumentami. Pierwszy został wykorzystany do przeprowadzenia jedynych jak to tej pory eliminacji do zawodów TestingCup. Polegały one na wyszukiwaniu defektów (nieścisłości, literówek, itp) w treści samej specyfikacji. Polecam to ćwiczenie w celu sprawdzenia waszej koncentracji i skupienia na szczegółach. Drugi dokument został użyty podczas finałowej części mistrzostw. W zwięzły sposób opisuje aplikację Mr Buggy 3. Do pracy nad przypadkami testowymi można wykorzystać punkt opisujący interfejs użytkownika.
  4. Mr Buggy 4 – ponownie dość klasyczna dokumentacja zawierająca screeny poszczególnych okien wraz z opisem. Nowością jest lista znanych błędów, które nie zostały poprawione oraz lista błędów do zretestowania (możecie zobaczyć jak inni zgłaszają defekty). Poza tym zakres testów został określony przez listę rzeczy niepodlegających testowaniu, listę nowych funkcjonalności do sprawdzenia oraz listę funkcji do testów regresywnych.
  5. Mr Buggy 5 – po raz pierwszy pojawia się dokumentacja w języku angielskim. Jest bardziej techniczna, niż wszystkie poprzednie (zawiera m. in. opis struktury bazy danych) i dużo bardziej skomplikowana. Opisano w niej poszczególne funkcje wraz ze screenami.
  6. Mr Buggy 6 – brak dokumentacji. Aplikacja została przygotowana z myślą o testach eksploracyjnych.

Rys 3. Przykładowy zrzut ekranu z Mr Buggy 3

Teraz czas na ćwiczenie

Zacznij od przygotowania sobie szablonu przypadku testowego, który później będziesz wypełniać danymi. Forma i narzędzie zależy od ciebie.

Teraz czas na wybranie wersji od której chcesz zacząć. Następnie zdecyduj się na jedną lub kilka funkcjonalności/ekranów i przygotuj do nich przypadki testowe.

Do tego ćwiczenia nie znajdziesz rozwiązania na oficjalnej stronie Mr Buggy. Jeśli nie masz pewności czy to co przygotowałeś jest poprawne lub nie wiesz jak zacząć, napotykasz trudności, napisz do mnie – chętnie podpowiem.

W kolejnej części opiszę poszczególne wersje Mr Buggy’ego pod kątem samego testowania.

Więcej na temat nauki testowania znajdziesz w mojej książce „Pasja Testowania„.

3 uwagi do wpisu “Ucz się testowania z Mr Buggym cz.2

  1. Pingback: Ucz się testowania z Mr Buggym cz.3 – Bugfree blog

  2. Pingback: Ucz się testowania z Mr Buggym cz.4 – Bugfree blog

  3. Pingback: Ucz się testowania z Mr Buggym cz.1 – Bugfree blog

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s